skip to Main Content

7 pravila NASA-inih astronauta za bolji san: 1. dio

Često podcjenjujemo važnost dobrog sna – sve dok sami ne iskusimo problem sa spavanjem. Astronauti NASA-e dobro su upoznati s prekidima sna i nesanicom. Kako bi izbjegli te probleme znanstvenici su razvili metode koje ljudima pomažu brže zaspati neovisno o tome jesu li na Zemlji ili u svemiru.

Idi u krevet i diži se iz njega u isto vrijeme

Internacionalna svemirska stanica proputuje oko Zemlje svakih 90 minuta. To znači da astronauti dožive šesnaest izlazaka Sunca u samo jednom danu, a zbog toga pate od poremećenog cirkadijalnog ritma. Znanstvenici iz NASA-e tvrde kako je najučinkovitiji način rješavanja ovog problema zaspati i buditi se u isto vrijeme svakog dana.

Jednom kad se navikneš na raspored spavanja osjećat ćeš se bolje preko dana. Također, ako legneš na leđa i podigneš noge uza zid na 10 minuta prije spavanja tvoj san će biti smireniji.

Odreci se loših navika koje remete san

Proces uspavljivanja ovisi o tome što radiš prije nego legneš u krevet. Noćno trčanje ili odlazak u teretanu aktiviraju svaki proces u tvom tijelu i povećavaju tjelesnu temperaturu tako da ćeš trebati više vremena za uspavljivanje. Također, treba izbjegavati konzumiranje teške hrane kako ne bi došlo do problema s probavom.

Kako bi zaspali brže najbolje je provesti nekoliko sati izvan svog doma. Nemoj vježbati prije spavanja ili jesti teške obroke. Spavat ćeš dublje i zdravlje ako se odvikneš od kasnonoćnog ispijanja kave.

Ograniči vrijeme gledanja u ekrane

Plavo svjetlo iz pametnog mobitela loše utječe na tvoj san jer smanjuje proizvodnju melatonina poznatog kao hormona spavanja. Zbog toga možeš dugo izdržati ispred ekrana bez da ti se prispava. NASA-ini astronauti prestaju koristiti elektronske uređaje 2 do 3 sata prije spavanja. Ako ti ovo zvuči neizvedivo možeš isprobati kontaktne leće ili naočale koji filtriraju plavo svjetlo.

Odabir prigodne rasvjete

Osvjetljenje u svemirskoj stanici izrazito je bitno za ciklus spavanja astronauta. U svemirskoj postaji se ne upotrebljava fluorescentno svjetlo koje isijava plavu svjetlost već LED rasvjeta koja mijenja boju i intenzitet. Dakle, potrudi se izbjeći fluorescentna svjetla i koristi svjetla koja isijavaju žutu ili narančastu boju jer ona nemaju utjecaj na proizvodnju melatonina.

 

 

Back To Top